Vijftien zorgmedewerkers van De Wever hebben 11 en 12 mei kunnen ervaren hoe spraakgestuurd rapporteren werkt. In drie groepen van vijf hebben zij de systemen getest van drie verschillende leveranciers: Nuance, Notubiz en Google.
De dag begon met een hartelijk welkom en uitleg van het systeem door de eerste leverancier. Daarna gingen de medewerkers zelf aan de slag door spraakgestuurd te rapporteren in het systeem. Er is precies bijgehouden hoeveel tijd dit rapporteren en ook het verbeteren van de rapportages kostte. Dezelfde testoefening hebben ze nog eens herhaald. De resultaten van deze vier metingen zijn genoteerd, daarnaast hebben medewerkers een vragenlijst ingevuld. Hierin werd o.a. gevraagd naar het werkplezier en de ervaren voor- en nadelen van het systeem.
Ook bij het tweede en derde systeem kregen de medewerkers vooraf uitleg en werd daarna exact hetzelfde traject doorlopen. Nadat alle testen waren afgerond werden door de medewerkers nog enkele vragen schriftelijk beantwoord en werden de testdagen afgerond met het plenair delen van ervaringen.
Vergelijking
Een week voor deze testoefening hadden alle deelnemers dezelfde rapportage tweemaal ingetypt in hun eigen ECD (Caress). En ook toen werd de tijd van het rapporteren en het verbeteren gemeten. Al die testresultaten van de zogenaamde 0-meting en 1-meting kunnen we nu goed met elkaar vergelijken. En ook de ervaringen die de medewerkers hebben ingevuld in de vragenlijsten geven ons hopelijk inzicht in (ervaren) tijd, gebruiksgemak en werkplezier van spraakgestuurd rapporteren.
Medewerkers waren overwegend enthousiast over spraakgestuurd rapporteren Enkele reacties in de vragenlijsten:
- Hopelijk gaan we ermee aan de slag
- Miste veel punten en ik heb blijkbaar woorden ingeslikt
- Grappig om te proberen
- Tijdbesparend, zal zeker komen als je het vaker doet
- Ik ben zeker voorstander van de optie spraakgestuurde rapportage
Na het testen, in het plenaire deel, kwam het gesprek automatisch op de noodzaak van inzet van zorgtechnologie en de oplossingen die we met elkaar kunnen bedenken om ook in de toekomst goede zorg te kunnen verlenen. Bij enkele medewerkers was er duidelijk het besef dat daarvoor wel een gedragsverandering bij zowel medewerker als cliënt nodig is.
Meer weten over de experimenten met spraakgestuurd rapporteren: neem contact op met Conny Heerdink (Conny.Heerdink@thebe.nl) of kijk op http://bit.ly/SRGspraakgestuurd
Terug naar het nieuwsoverzicht