November 2022
Samen richting geven – Maud van Riel
Vilans – Xandra van Megen en Lotte Cornelisse
Waarom een mobiele spreekluisterverbinding?
Uit een eerdere verkenning is gebleken dat de spreekluisterverbinding in verpleeghuizen vaak wordt gebruikt, maar niet altijd bruikbaar is. Het komt vaak voor dat mensen slecht te verstaan zijn, met name wanneer cliënten een oproep doen via hun polsbandje en de spreekluisterverbinding tot stand wordt gebracht via een vaste wandunit aan de muur. In sommige gevallen is de afstand tussen de cliënt en de wandunit te groot, wat ervoor zorgt dat de communicatie niet goed verloopt.
Niet onbelangrijk, vanuit de zorgmedewerkers wordt aangegeven dat wanneer de spreekluisterverbinding wel goed werkt, dit de werkdruk verlaagt. Het verbeteren van de spreekluisterverbinding is dus wenselijk.
Als een alternatief voor de vaste wandunit is in deze verkenning de focus gericht op een mobiele spreekluisterverbinding. Hierbij is de spreekluisterfunctie ingebouwd in de hals-/polszender. Zo kunnen cliënten ongeacht hun locatie met de zorgmedewerker communiceren. De gedachte hierachter is dat oproepen efficiënter afgehandeld kunnen worden. Bij Thebe de IJpelaar en Mijzo Spoorwiel zijn zulke pols-/halszenders met een mobiele spreek-luisterverbinding getest. Wat zou dit kunnen opleveren?
Zinvol uitproberen
In het project is één type draagbaar device uitgeprobeerd. Dit is gedaan middels de Zinvol uitproberen methodiek (onderdeel van stap 2 in het honingraatmodel). Het doel van het uitproberen is om in korte tijd (2-6 weken) te testen hoe de toepassing van een mobiele spreekluisterverbinding werkt binnen de eigen context van het verpleeghuis, voordat op grotere schaal gaat worden getest. Tijdens het uitproberen komen punten naar voren die de potentie en kansen van een mobiele spreekluisterverbinding laten zien, maar ook de aandachtspunten die overwonnen dienen te worden, voordat overgegaan kan worden op daadwerkelijk gebruik van een mobiele spreekluisterverbinding (de volgende stap in het honingraatmodel). Onderzoek en metingen naar effecten zijn in dit stadium niet gedaan.
Honingraatmodel van Vilans, vijf noodzakelijke fasen voor de implementatie en opschaling van technologie in de praktijk.
Meerwaarde
Het uitproberen is in twee fases uitgevoerd; de voorbereidingsfase en de gebruiksfase. Beide fasen hebben drie weken geduurd. Na het uitproberen kan geconcludeerd worden dat er meerwaarde wordt gezien in een mobiele spreekluisterverbinding.
Aandachtspunten
Andere aandachtspunten die naar voren zijn gekomen zijn;
Vervolg
Met het Zinvol uitproberen van een mobiele spreekluisterverbinding zijn de kansen, aandachtspunten en geleerde lessen van deze toepassing naar voren gekomen. Deze geleerde lessen kunnen ook meegenomen worden in het uitproberen van/vergelijken met soortgelijke systemen. Daarbij moet ook gekeken worden hoe dit past binnen de huidige systemen in het verpleeghuis of de toekomstplannen die de organisatie heeft. Vervolgens kan dan worden overgegaan op een volgende fase van het honingraatmodel.
Samen richting geven – context
Dit project is onderdeel van het programma “Samen richting geven”. Hierin werken twaalf ouderenzorgorganisaties in Midden-Brabant samen aan een vitale en sociale zorg voor ouderen. Een project van de zorgorganisaties Mijzo, Thebe, De Leyhoeve en De Wever is gericht op het gebruik van de verpleegoproepsystemen in de somatische zorg. In het project willen de zorgorganisaties meer inzicht verkrijgen in de oproepen door cliënten en te komen tot een doelmatigere inzet en een lagere werkdruk voor zorgmedewerkers.
Een eerste fase omvatte een verkenning naar verpleegoproepsystemen bij vier locaties, die vorig jaar is uitgevoerd door Vilans. Na de verkenning zijn twee interventies uitgeprobeerd om op dit vraagstuk in te spelen. 1. Persoonsgerichte zorg op basis van data (lees hier verder) en 2. Mobiele spreekluisterverbinding.
Terug naar het nieuwsoverzicht