Aanleiding
De aanleiding voor de eerste fase van Track&Trace is ontstaan uit de regionale vraag: ‘Hoe kunnen we met minder personeel de groeiende groep zorgbehoevende mensen blijven bedienen zonder kwaliteitsverlies van zorg en een grote financiële impact?’. Vanuit die vraag is de behoefte ontstaan om inzicht te krijgen in de alarmering uit het VerpleegOproepSysteem (VOS). De aanleiding voor fase 2 zijn de interventies welke zijn aanbevolen in fase 1, namelijk; Persoonsgerichte zorg o.b.v. data en het uitproberen van een mobiele spreek-luisterverbinding.
Doel
Fase 1 heeft als doel inzicht te krijgen in de alarmeringen van bewoners om zorg doelmatiger in te zetten en de werkdruk daarbij te verlagen.
Fase 2 heeft als doel om de toepassing van twee interventies in de praktijk te evalueren m.b.t. doelmatigere inzet van zorg en verlaging van de werkdruk.
Aanpak
Het project Track & Trace kent twee fasen:
Fase 1 betreft een onderzoek i.s.m. Vilans naar de cliëntoproepen binnen de deelnemende organisaties. Er is een kwalitatief en kwantitatief onderzoek uitgevoerd. Voor het kwantitatief onderdeel is er bij iedere organisatie één maand data uit het VOS gehaald en geanalyseerd. Om meer context aan de data toe te voegen is er een 24uursmeting uitgevoerd om inzicht te krijgen in de aard van de meldingen. Bij het kwalitatief onderdeel zijn er interviews afgenomen bij bewoners en medewerkers.
Fase 2 betreft het invoeren en testen van de interventies welke uit fase 1 zijn gekomen, namelijk:
Behaalde resultaten in 2021-2022
Kwantitatief onderzoek laat zien:
Resultaten Fase 2
Interventie 1: Persoonsgerichte zorg op basis van data
Een beperkt deel van de bewoners genereert veruit de meeste oproepen. Er zijn vanuit het MDO persoonsgerichte interventies toegepast voor deze groep bewoners. De interventies zijn voornamelijk gericht op rust, zowel ’s-nachts als overdag. Er is een lichte vermindering van werkdruk merkbaar.
Interventie 2: Uitproberen van een mobiele spreekluisterverbinding
De inzet van een mobiele spreekluisterverbinding leidt tot: een betere communicatie, altijd een contactmogelijkheid, betere alarmafhandeling en een geruststelling aan twee kanten. Echter zitten er ook kanttekeningen aan zoals: de knop, de grootte en het dagelijks opladen van het systeem.
Jaardoelen
In 2023 krijgt T&T fase 3 verder vorm door:
Acties en beoogde resultaten 2023
Afronden fase 2 bij de Wever Rapportage met resultaten van de Wever(fase 2)
Uitvoeren T&T fase 3 Visie en ideale situatie van zorgdomotica
Deelnemende organisaties
Thebe, Mijzo (fase 1 en 2), Leyhoeve (fase 1), De Wever (fase 2).
Meer informatie en contact: Sanna Elsendoorn, sanna.elsendoorn@anderswerkenindezorg.nl