Doel
Zorgmedewerkers ervaren dat dagelijkse administratieve werkzaamheden veel tijd in beslag kunnen nemen. Dit gaat ten koste van de tijd voor de cliënt. Medewerkers ervaren rapporteren niet
Aanleiding
Een van de resultaten uit het experiment “spraakgestuurd rapporteren” is dat er behoefte is om een breder onderzoek naar “de mogelijkheden om efficiënter te rapporteren” uit te voeren. Om tot een tijdsbesparing te komen en meer plezier uit het werk te halen, is het zaak om niet enkel naar de middelen te kijken, maar om ook te kijken naar de rapportage op zich.
Hoe lang rapporteren we al op deze wijze? Dient deze werkwijze een doel? Is deze werkwijze efficiënt ingericht? Valt er meer tijdswinst te behalen en meer werkplezier als we eens naar het totale proces gaan kijken? En misschien wordt het wel gemakkelijker om bij de cliënt te rapporteren, met de cliënt of door de cliënt te (laten) rapporteren? Het is zaak om inzicht te krijgen in wat er in de rapportages staat, hoe de rapportages nu zijn ingericht/opgesteld en hoe dit efficiënter (en wellicht ook leuker) zou kunnen.
Doel
Het project efficiënter/anders rapporteren heeft ten doel om de dagelijkse rapportages en metingen
voor zorgmedewerkers, cliënt en netwerk efficiënter/anders in te richten zodat er tijd wordt bespaard en meer werkplezier wordt ervaren.
Aanpak
Dit project wordt in vier fases doorlopen:
Tot slot wordt een eindrapportage opgesteld en verspreid.
Behaalde resultaten in 2022
Jaardoelen 2023
Acties en beoogde resultaten
Actie: validatie door kwaliteit auditoren
Beoogd resultaat: Kwaliteit auditoren van de deelnemende organisaties hebben de eerder gevonden inzichten getoetst vanuit kwaliteitsperspectief (waar onder wet- en regelgeving). Elke organisatie doet minimaal twee aanbevelingen voor verbetering.
Actie: Focusgroepen beoordelen inzichten.
Beoogd resultaat: De gevonden verrijkte inzichten zijn voorgelegd aan verschillende focusgroepen. Resultaten worden meegenomen in het opstellen van het eindadvies. Zo ontstaat voldoende draagkracht voor de uitvoering van de adviezen.
Actie: Eindrapportage opgesteld.
Beoogd resultaat: Het gezamenlijk opgesteld eindrapport wordt gepresenteerd en verspreid via de gebruikelijke kanalen. Het eindrapport bevat concrete praktische adviezen.
Deelnemende organisaties
Meer Informatie
Paula Maat, paula.maat@thebe.nl
Gerard van Glabbeek, gerard.van.glabbeek@mijzo.nl
“Tijdens de visiteronde die ik in de ochtend deed, schreef ik voorheen mijn notities op een blaadje. Dat was voor de verzorgende niet handig omdat zij moeten wachten op de rapportage. Tijdens de pilot sprak ik een paar steekwoorden in tijdens de ronde en werkte deze later uit. Dit was voor de verzorgende ook fijn, want zij konden hierdoor al eerder een deel zien. Ik ben geen snelle typer dus als ik zo min mogelijk hoef te typen is dat altijd fijn” aldus een verpleegkundig specialist van Thebe over de software van Nuance.