Aanleiding
Een serious game kan een effectief hulpmiddel zijn om spelenderwijs kennis en vaardigheden op te doen. In regio Midden-Brabant wordt dit onderwerp met drie organisaties verder verkend. Wat is een serious game? En wat kan een serious game bijdragen aan draagvlak voor en inzet van zorgtechnologie? Het project is recent gestart en alle onderstaande informatie is nog niet definitief vastgesteld.
Doel
De doelstellingen voor dit project zijn tweeledig: doelstellingen met betrekking tot de interventie zelf en doelstellingen met betrekking tot het gedrag van de doelgroep(en).
Interventiedoelen:
Naast bovenstaande doelen zullen ook nog gedragsdoelen per doelgroep worden opgesteld. Deze volgen nog.
Aanpak
Dit project bevindt zich in een eerste fase. De projectgroep is ingesteld en er is gekozen voor het thema ‘adoptie van zorgtechnologie’. In de volgende fase zal het plan van aanpak verder vorm krijgen. Hierbij is er o.a. aandacht voor:
Er wordt momenteel geïnventariseerd welke serious games rondom het thema ‘Adoptie van Zorgtechnologie’ er voor de diverse doelgroepen op de markt zijn en of deze geschikt zijn om in het onderzoek te betrekken.
Behaalde resultaten in 2022
Dit project is dusdanig pril dat er nog geen resultaten zijn.
Jaardoelen 2023
Acties en beoogde resultaten
Actie | Beoogd resultaat |
Scope bepalen | Deelnemende doelgroepen zijn bekend |
Inventarisatie van bestaande serious games die zich richten op het enthousiasmeren voor en het inzetten van zorgtechnologie |
Deelnemende serious games zijn bekend |
Uitwerken Plan van Aanpak | Totale projectaanpak is gereed inclusief wijze van resultaatmeting, meting gedragsdoelen, globale wijze van testen van games bij de deelnemende doelgroepen en het al of niet betrekken van studenten hierin. |
Opstellen eindrapportage | Inzicht in welke mate serious gaming kan bijdragen aan draagvlak voor en inzet van zorgtechnologie bij de deelnemende doelgroepen. |
Deelnemende organisaties
Meer Informatie
Paula Maat, paula.maat@thebe.nl