Aanleiding
Gezien de demografische cijfers en de zaken beschreven in onder andere WOZO en IZA is radicale zorgvernieuwing en totaal anders werken noodzakelijk in de ouderenzorg. In actielijn vier van ”Samen richting geven aan de ouderenzorg” zal door het draaien aan het radertje onderwijsvernieuwing hiermee een noodzakelijk aandeel geleverd worden.
Doel
De radicale beleidskeuzes zorgvernieuwing in de VVT (transitietafel) vertalen en vormgeven door onderwijsvernieuwing.
Aanpak
De continue vertaling hiervan is de ontmoeting uitmondend in samenwerking tussen de 11 VVT organisaties en de onderwijsorganisaties (MBO en HBO). Deze te vernieuwen, te versterken, te continueren en te borgen op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Hiermee zal in co-creatie het ontwikkelen van het onderwijs in de praktijksituatie (praktijkgericht onderwijs) plaatsvinden in experimenten en expedities, welke gedeeld en als een olievlek verder verspreid worden.
Opgave en opbrengsten
In 2020 en 2021 is stevig ingezet op de samenwerking VVT-organisaties en ROC Tilburg. Dit middels overleg in de stuurgroep onderwijsvernieuwing en gezamenlijke werkbijeenkomsten zorg-onderwijs. Deze ontmoetingen hebben geleid tot een gedeelde visie op inhoud en organisatie van het onderwijs. Vanaf 2022 zijn de jaarplannen onderwijsvernieuwing in gezamenlijkheid gemaakt en vastgesteld door de stuurgroep onderwijsvernieuwing VVT MB. De partijen hebben samen de keuze gemaakt om de zorg-onderwijs-begeleidingsvernieuwing middels expedities en fieldlabs experimenterend uit te werken.
Behaalde resultaten 2022
Jaardoelen 2023
De radicale beleidskeuzes zorgvernieuwing in de VVT (actielijn 4) doorleven, vertalen en vormgeven door onderwijsvernieuwing.
Acties en Beoogde Resultaten
Actie
In beeld brengen van het onderwijslandschap Midden-Brabant.
Co-creatie ‘model’ vormgeven MB.
Beoogd resultaat
Beleidskeuzen VVT zijn geborgd in het onderwijs.
Actie
Experimenteren, uitvoeren, monitoren en delen drie fieldlabs/ expedities onderwijsvernieuwing.
Beoogd resultaat
Op overzichtelijke schaal is met onderwijsvernieuwing geëxperimenteerd en is inzichtelijk wat de opbrengst/ impact hiervan is. Resultaten worden gedeeld en als een olievlek verspreid over de andere 11 VVT organisaties.
Actie
Begeleidingsvernieuwing krijgt in 10 VVT organisaties in kleine projecten een experimentele uitvoer en implementatie. Het proces wordt in een lerend netwerk gefaciliteerd.
Beoogd resultaat
Bij 10 VVT organisaties is op kleine schaal geëxperimenteerd met begeleidingsvernieuwing en waar mogelijk geïmplementeerd. Gedurende het proces wordt in een leernetwerk samengewerkt, geïnspireerd en gedeeld. Hiermee worden de praktijk-/onderwijsexperts toegerust en ondersteund bij de uitoefening van de nieuwe rollen en bij het toepassen en implementeren van het nieuwe onderwijs en begeleiding in de praktijk.
Actie
Vanuit de VVT wordt een aanzet gegeven om samen met Transvorm en de Zorgacademie branche overstijgende digitale stagematching in stappen te verkennen. Dit middels een inspiratie-/ verkenningsbijeenkomst. Hier wordt de WHY geformuleerd o.b.v. een probleemanalyse.
Beoogd resultaat
De verkenning met andere branches heeft plaatsgevonden en een eerste besluit hierover is genomen.
Actie
In beeld brengen van de instroomtrajecten in de VVT-organisaties MB.
Bespreken van de mogelijkheden van 1 instroomvoordeur.
Beoogd resultaat
In beeld welke instroomtrajecten er zijn en in hoeverre hierin samengewerkt kan worden richting 1 instroomvoordeur.
Deelnemende organisaties
Actiefzorg, de Leyhoeve, de Wever, Het Laar, Mariaoord, Mijzo, Thebe, ’t Heem, Zorggroep Elde Maasduinen, (Amaliazorg en St. Franciscus), Avans Hogeschool, Fontys Hogeschool, ROC Tilburg.
Meer info en contact:
Jaarplan onderwijsvernieuwing 2023
Carla van den Broek: c.vandenbroek@dewever.nl / 06-53615611
Marjella Adriaans: madriaans@roctilburg.nl / 06-52065915
Leren is altijd en dat geldt voor iedereen.